Susie Hodge – „Krótka historia sztuki. Kieszonkowy przewodnik po kierunkach, dziełach, tematach i technikach”

Opis wydawcy:

Krótka historia sztuki to nowe, całkowicie innowacyjne wprowadzenie do tematu sztuk pięknych. Skonstruowana w prosty sposób książka omawia ponad 100 najważniejszych dzieł sztuki od rysunków naskalnych w Lascaux po współczesne instalacje i łączy je z najważniejszymi kierunkami, tematami i technikami w malarstwie i rzeźbie. Zwarta w treści i bogato ilustrowana, książka wyjaśnia jak, dlaczego i kiedy następowały zmiany w sztuce, kto te zmiany wprowadzał, na czym polegały, gdzie wszystko to się działo i jakie niosło konsekwencje. Autorka, unikając artystycznego żargonu, w sposób przystępny i zrozumiały opisuje dzieje sztuk plastycznych na przestrzeni wieków.

Zamknijcie oczy, i postarajcie się zobaczyć enigmatyczną postać Mona Lizy. Ujrzycie tą młodą, pełną subtelności i magii młodą kobietę, na tle rozciągającego się w oddali krajobrazu. W opozycji do postaci kobiety, jest on niepokojący, ponury, ale tak jak modelka jest również niezwykle tajemniczy i intrygujący. Mona Liza jest kusząca – jej twarz jaśnieje pośród posępnego krajobrazu, piękne czarne włosy opadają miękko na ramiona a młodzieńcze, dorodne ciało przyciąga wzrok. Sama kobieta jest ku nam zwrócona lewą stroną, ale niezależnie od tego, z której strony patrzymy – jej wzrok zawsze wdzięcznie spotyka się z naszym. Najważniejszym jednak elementem twarzy kobiety jest jej nieodgadniony, delikatny uśmiech, który wzbudza konsternację od wieków. Kobieta zdaje się z nami finezyjnie flirtować, jednocześnie nie zdradzając swoich nieprzeniknionych myśli.

Mona Liza spod pędzla Leonardo da Vinci jest jednym z najsłynniejszych dzieł w historii sztuki. Jest też obrazem niezwykle zagadkowym, trudnym do jednoznacznego zinterpretowania. I to właśnie dzieło widnieje na okładce recenzowanej przeze mnie książki – spójrzmy zatem głębiej w jej treść.

Praca podzielona jest na cztery rozdziały – pierwszy z nich stanowią kierunki artystyczne. Jest to kompendium wiedzy o historii sztuki, poczynając od prehistorycznych, naskalnych malowideł w Lascaux, przechodząc płynnie przez niezwykle płodny artystycznie renesans, aż po współczesne kierunki jak pop – art czy performance art. Jest tutaj opisanych wiele przykładów dzieł tworzonych na przestrzeni wieków, autorka podaje także najbardziej popularnych w danym okresie artystów. Rozdział ten czytało się z olbrzymią przyjemnością – mimo iż każdy kierunek opisany jest dość ogólnie, to zawarte są najważniejsze, najbardziej znaczące informacje. Przechodzimy zatem do drugiego rozdziału, który stanowi opis najznakomitszych dzieł w historii sztuki – i tutaj również muszę zaznaczyć doskonale zbilansowane informacje na temat każdej pracy. Znajdziemy tu dość szczegółowy opis 50 dzieł, a także gdzie obecnie można je zobaczyć.

Autorka podejmuje również próbę interpretacji prac, co udało jej się z olbrzymim sukcesem. Do każdej z nich umieszczona jest też notka biograficzna dotycząca autora. Kolejny rozdział to przyjrzenie się możliwym tematom dzieł. Wybrane motywy są często dość uniwersalne, jak religia czy pejzaż, ale także niejednoznaczne jak nieświadomość, konsumpcjonizm. Myślę, że autorka doskonale poradziła sobie z zamysłem tego rozdziału. Dzięki niemu jeszcze bardziej dosadnie można wniknąć wgłąb poszczególnych dzieł sztuki, i spojrzeć na nie w określonym kontekście. Czwarty, ostatni rozdział traktuje o technikach użytych do stworzenia najznakomitszych prac. Poczynając od węgla drzewnego, aż po sitodruk, każda technika jest opisana dość szczegółowo, kolejne stronice rozdziału pozwalają nam pogłębić dobitniej naszą wiedzę na temat sztuki.

Starając się podsumować, należy wskazać na olbrzymią wiedzę autorki, którą przekazała w niezwykle jasny i czytelny sposób. Książkę czyta się jednym tchem, mimo iż do niektórych rozdziałów należy wykazać się dużym skupieniem, by zapamiętać umieszczone w nim informacje. Każda stronica podzielona jest na części – jak kluczowe daty, podstawowe wiadomości o artyście, czy też odnośniki do tematów i technik, przez co książka wydaje się niezwykle przejrzysta i klarowna. Jest też bogato ilustrowana, co dodatkowo pogłębia przyjemność czerpaną z czytania. Strony książki są wysokiej jakości, wykonane z papieru  lakierowanego, okładka jest miękka, ale dość odporna na uszkodzenia. Myślę, że ta pozycja wzbudzi zainteresowanie zarówno początkujących w zakresie historii sztuki, jak i tych bardziej zaawansowanych w temacie. Po przeczytaniu wiem, że sięgnę po kolejne książki tej autorki, gdyż ta pozycja wyróżnia się na tle innych prac o podobnej tematyce.