Kto z kolei śledził dotychczasowe koncerty w ramach “ID.Entity Tour” wiedział doskonale, czym uraczy nas Mariusz Duda i spółka. Co trzeba podkreślić, śląscy fani dopisali i tłumnie wypełnili gliwicką Małą Arenę. Zresztą wyraźnie było widać zaskoczenie na twarzach muzyków. W porównaniu z ubiegłym rokiem było to widoczne od samego początku, bowiem żeby dostać się do środka trzeba było trochę postać w kolejce. Jednak cały proces nie trwał długo za co brawa należą się ochronie oraz obsłudze całego wydarzenia. Tuż po 21:00 na gliwickiej scenie wybrzmiał poprzedzony dłuższym intrem “#Addicted” (prawie) jedyny przedstawiciel albumu “Love, Fear and the Time Machine” w tegorocznej setliście. Po nim grupa zagrała hymnowe “02 Panic Room” – to z kolei jedyny utwór z “Rapid Eye Movement”.
Mariusz Duda, jak zwykle zresztą, chętnie wchodzący w interakcje z publiką zapowiedział, że skoro to trasa promująca najnowszy krążek to wybrzmią głównie nowe kompozycje i kilka starych. Jako pierwsze przedstawiciele “ID.Entity” w setliście wybrzmieli “Landmine Blast” oraz “Big Tech Brother”. “Left Out” towarzyszyła znana już uczestnikom koncertów warszawskiej formacji historia o progresywnych konotacjach zespołu oraz prośba do widowni o zostanie piątym członkiem grupy i udział w chóralnym zaśpiewie. “Riverside A.D. 2023” tak w skrócie można podsumować zapowiedź kolejnych propozycji z najnowszego albumu w postaci “Post Truth” oraz “The Place Where I Belong”.
W porównaniu z lipcowym koncertem na Summer Fog Festival, gdzie siłą rzeczy setlista została okrojona tych dwóch kompozycji zabrakło, a jak pokazał koncert w Gliwicach brzmią one jeszcze bardziej mocarnie niż w wersji studyjnej. Przy zapowiedzi pierwszego z nich Mariusz Duda wspomniał także, że lubią interakcje z publicznością, więc w tę kompozycję wplotą coś starszego, a zadaniem widowni będzie zasygnalizowanie tego momentu jakąś wrzawą lub okrzykiem. Wpleciony fragment “Caterpillar and the Barbed Wire” z albumu “Love, Fear and the Time Machine” natychmiast wywołał wspomnianą reakcję. Drugi, ponad 13-minutowy progresywny “kolos” jest równie kapitalny w koncertowej scenerii i mógłby zagościć w secie na dłużej.
Nie mogło umknąć uwadze nikomu obecnemu, że 2023 rok to także 10-lecie albumu “Shrine of New Generation Slaves”, wobec tego lider zespołu śmiał się, że powinien z tej okazji zostać wydany ultra limitowany, dwudziestopłytowy box w różnych wersjach, ale tego nie zrobią. Uraczyli za to widownię jedną kompozycją z tego albumu, która opowiada o rozpadającym się związku, a z czasem nabrała bardziej uniwersalnego znaczenia. Mowa oczywiście o “We Got Used to Us”. Zrobiło się magicznie, zresztą towarzyszyła mi bliska osoba, dla której był to pierwszy koncert Riverside i wzruszenie na jej twarzy mówiło wszystko.
Drugim przedstawicielem albumu “Anno Domini High Definition” był podobnie jak w Katowicach “Egoist Hedonist”, który zwiastował powoli koniec podstawowej części setu. Płynnie przeszedł on w “Friend or Foe?” – kompozycje, która otwiera “ID.Entity”. Publiczność, która do tej pory i tak doskonale się bawiła dała się ponieść do końca. Zresztą przy takich “ejtisowych” brzmieniach ciężko jest po prostu stać, nóżka sama “chodzi”, a i głowa mimowolnie porusza się do przodu i do tyłu. Bisy rozpoczął energetyczny “Self Aware”, który krótko można podsumować zabawy ciąg dalszy. Na koniec rozbudowana wersja wzruszającego “Conceiving You” i tym razem udana próba “krzyczenia szeptem”.